donderdag 20 augustus 2015

Me and my closet








In het begin van het jaar was één van mijn goede voornemens dat ik zou gaan consuminderen. Of misschien beter gezegd bewuster zou gaan consumeren. En als je weet dat ik als student ooit maaltijden oversloeg om met dat geld kleding te kopen. (was dubbele win in mijn ogen...kilo's kwijt en een extra kleedje ;-)) dan weet je dat ik ooit helemaal aan de andere kant heb gestaan. Maar ik troost mezelf dat dat in de tijd voor de social media was dat ik eerlijk waar nooit verder had gelezen of nagedacht over werkomstandigheden, economische gevolgen en gevolgen voor ons leefmilieu. Maar ondertussen zijn we een tiental jaar verder en besef ik des te meer dat overconsumptie een groot stuk mee aan de basis ligt van veel problematieken waar we vandaag mee geconfronteerd worden.

Zonder te willen oordelen over iemand, heb ik dus besloten om de hand in mijn boezem te steken en mijn consumptiepatroon eens van naderbij te bekijken. Daarbij was mijn kledingkast het eerste dat ik heb aangepakt. Want zeg nu zelf: zo'n overzichtelijke kledingkast die goed combineerbaar is daar droomt toch iedereen van? En aangezien ik liever rustig begin om het te kunnen volhouden was mijn doel om minder dan 50 kledingstukken over te houden (de diehards doen het met 30 stuks!) met uitzondering van jassen, accessoires, ondergoed, sportkledij en feestkledij. En per seizoen een update. Niet dat ik de rest van mijn garderobe heb weggedaan. Dat leek mij voor een beginner als ik net te drastisch. Maar dat is wel waar ik op termijn naartoe wil als het mij lukt om mij elke dag leuk en modieus te kleden met minder dan 50 stuks. Dit wil ook niet zeggen dat je mij niet meer in kledingwinkels gaat zien en dat ik in een rigide die-hard consuminderaar ben veranderd...(volgens mij zijn extremen nooit goed, in welke richting dan ook)  maar mijn doelstelling is wel een kledingaankoop bewuster te doen en om het geld dat ik uitspaar door minder stuks te kopen op mijn beurt weer te gebruiken om duurdere, kwalitatievere stuks aan te schaffen. Geen idee of het mij zo vlot gaat lukken als ik het hier schrijf en ik weet nu al dat ik nog zal zondigen...maar alle begin is moeilijk :-)! Keep you posted!

22 opmerkingen:

  1. Klinkt geweld!g Moet ik ook dringend doen! Maar hoe begin je daar nu aan?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Benieuwd! Ik draag ook maar een klein percentage van mijn kleerkast, maar ik zou me in elk geval heel erg thuis voelen in jouw kleerkast.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo goed! Ziet er inderdaad allemaal heel goed te combineren uit. Daar zou ik me ook eens op moeten toeleggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dju, de foto's zijn net iets te klein om de labeltjes te kunnen lezen, er zitten wel een paar stuks in die ik ook graag in mijn kast zou hebben :)
    Grappig trouwens, ik zette gisteren nog op mijn To Do lijst dat ik de dressing eens moest uitkuisen en kritisch zijn over welke kledingstukken passen in de "stijl" die ik wil. Er zitten namelijk ook een hele hoop stuks in die ik eigenlijk liever niet (meer) draag, of dan alleen voor thuis of zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ziet er schitterend uit op een foto, maar in realiteit denk ik dat ik het al na 1 maand beu zou zijn om telkens in zwart/wit/roze of streepjes te lopen :-). Mijn kleerkast is één kleurexplosie en dan ook minder onderling combineerbaar ... maar ik probeer weg te blijven uit Primark en consoorten voor mezelf en de kinderen en te gaan voor één duurzamer stuk (hoeft daarom niet duurder te zijn, helaas is het dat meestal wel) ipv de wegwerpkleedjes, t-shirt edm ... Niet gaan shoppen wanneer ik me wat slechter in mijn vel voel, zal al helpen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super! Ik ben niet zo basic gegaan als jij, daarvoor draag ik te graag kleur. Ik heb echter dit jaar geen kleren meer bijgekocht en heb de kast gezuiverd van al wat mijn stijl niet meer is.
    Hoort ook wat bij de job natuurlijk. :-)
    www.organiseerenheers.be

    BeantwoordenVerwijderen
  7. mooie kleerkast, zowel van inhoud als van filosofie! ik heb ook over duurzame kledij geschreven :)
    http://twoowlettes.be/2015/08/14/wekelijkse-inspiratie-schone-kleren/

    BeantwoordenVerwijderen
  8. leuk een capsule wardrobe. Ik heb er al veel filmpjes over gezien op youtube, maar ik durf me er zelf niet aan wagen.
    Ik heb zelf ook wel hetzelfde doel als jij, naar minder kleren, maar naar duurzamere en meer tijdloze kleding.
    ik ben gestart met het opmaken van een inventaris van alles wat ik heb. En nu ben ik bezig om alles daarvan ook effectief te dragen, momenteel is 80% gedragen. Wat ik niet meer wil aandoen met mijn kleerkast uit.
    Het leuke is dat ik ineens merk dat ik nog héél veel kleren moet dragen en dat de nood naar nieuwe kleding ineens een pak minder is.
    Soit ... uw methode is waarschijnlijk wel wat minder werk om te implementeren (maar ik hou van al die cijfertjes en lijsten)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vijftig kledingsstukken klinkt veel, maar als ik ze zo op de foto's zie, is dat duidelijk niet het geval. Onderling matchen ze wel heel goed, dus da's al een goeie zet. Benieuwd of het je lukt, ik volg mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super leuke kleertjes! Heb zelf het probleem dat ik niks kan/kon wegsmijten... aan een goed doel geven helpt al een stuk. elke keer ik mijn kleerkast 'uitkuis' betrap ik me erop dat ik toch nog een heleboel laat hangen om er dan een jaar later achter te komen dat ik dat toch niet meer draag... daarom doe ik nu alles in een doos en geef deze na een paar maanden weg zonder er nog in te kijken... lukt ook wel aardig.. alhoewel je niet alles wat je in een doos steekt kan vergeten natuurlijk...succes!
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oei hier kan ik nog veel van leren.Niet dat ik een kleerkast heb van hier tot ginder maar toch wel iets uitgebreider dan die van jou.Vooral de laatste tijd met zelfgemaakte kleren ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik zou ook eens met een grove bezem door mijn kledingkast moeten, sommige dingen passen niet meer bij mijn leeftijd vind ik, ofwel is mijn stijl verandert.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. amai,je bent "goe"bezig!!wat ik grappig vind is dat je u leuke streepjes hebt gehouden,dat zijn jou lievelingetjes,ee!??want vaak zie ik jou op de foto's met streepjes(wat jij misschien niet weet..,knipoog!)maar ze staan je goed!!!!!!!ook bijje kindjes zie ik vaak streepjes volgens mij een zwak,zeker??!!groetjes debora

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik dacht 'ooooh, 50 kledingsstukken, dat moet mij ook zeker lukken!', tot ik de aantallen op jouw foto's eens samentelde... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Grappig, de commentaren, want ik vind dat jij nog keiveel hebt! Ik gok voor mezelf op 25 stuks, rokken, kleedjes, shirts en vestje ....

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat zou nu eens niks voor mij zijn se... Maar alleszins heel veel succes gewenst met het behalen van je nieuwe doel! Je bent goed vertrokken ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Daar zou ik graag een voorbeeld aan nemen! Goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooi, dit ben ik ook van plan. Jouw kast is heel sober, en dat is net de reden waarom ik het hier heel erg moeilijk mee zal hebben... Ik hou van te veel kleuren, patronen, stijlen. Het angstzweet breekt me nu al uit :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heel mooi zeg! Voor dagdagelijks gebruik tijdens een seizoen inderdaad meer dan voldoende lijkt mij. Ik merkte dat ikzelf ook steeds hetzelfde aandoe (in de was en terug aan), en nu investeer ik ook meer in duurzame groene kledij indien mogelijk. Ipv tien verschillende truien heb ik in de solden geïnvesteerd in een kasjmieren trui. Nog nooit zo blij geweest met één stuk. En ken je mudjeans al?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik ben ervan overtuigd dat je met enkele stuks, verschillende looks kan neerzetten. Ik probeer dit bij mijn kinderen ook te doen. Drie broeken voor een dochter van 8 zou moeten volstaan. Dit heeft alleen maar voordelen. Je kan jezelf geen uitstelgedrag veroorloven wat de was betreft. Alles is mooi en netjes. Voor mezelf probeer ik dit ook te doen, ik maak vooruitgang tegen enkele jaren terug.

    BeantwoordenVerwijderen